torsdag 6 augusti 2009

Hur väl är informationstekniken via webb och mobilteknik förverkligad i Svenska företag ?

1900-talet var ett århundrade som präglades av fantastiska industriella framgångar.
I lagom takt lärde sig samhället att anpassa sin vardag till de nya framstegen som långsamt ändrade på den Allt från industriell revolution med löpande band till lagstadgad semester.
Charterresorna växte fram och kunde utvecklas från sommarresmål till åretrunt- resor.
Anpassningen gick nästan obemärkt förbi i vår vardag. Man kunde nästan tala om en generations anpassning per teknikutveckling. Telefon och fax ändrade kommunikationsmönster mellan människor och företag.
Televisionen ändrade umgängesformerna i familjelivet. Fortfarande fanns tiden att anpassa sig till denna utveckling. Nya tekniska innovationer kom fram i en takt som var hanterbar.
De senaste 10 åren har teknikutvecklingen helt och hållet revolutionerat vår vardag. Vi är nu uppkopplade i ett stort antal olika nätverk. Miljoner människor, företag och organisationer
kan sprida sina budskap med en genomslagskraft som inte var tänkbar för 10 år sedan.
Marknadsinformation och budskap blir mer och mer styrda av de intryck som förmedlas och upplevs av mottagaren. För företagen innebär det att kommunikationen av deras produkter och tjänster ligger bortom deras kontroll.
Åsikter och kunskap delas fritt mellan nätverk och hyperlänkar. Kunder och potentiella köpare påverkas. Företagen blir på ett omvälvande sätt påverkade av denna nya tidens konkurrens. Produktval, upplevelser av varumärken kan förändras genom den kraft som finns i dagens och morgondagens kraftfull sociala nätverk och bloggar. Den tidigare så väl avvägda maktbalansen mellan företag och organisationer, vilken även påverkade företagens strategiska och operativa verksamhet när man utformade 3–5 års planer, är nu tvingad till en omställning till
den nya hastiga marknadsutvecklingen inom informationsöverföring.

Ett exempel på omfattning av information är att det finns mer än 100 miljoner bloggar. 11 miljarder gånger i månaden tittar någon på en film från You Tube.
Tillgången till olika nyhetsmedier och informationskanaler är oändlig och dessutom tillgängliga 24 timmar om dygnet, på tider som passar användaren. Detta innebär att konsumenterna exponeras av många alternativa budskap vilket självklart påverkar företagens villkor till framgångsrik kommunikation.
Valet av erbjudanden påverkas inte längre av traditionell reklam och publika relationsföretag. Påverkan sker i en allt snabbre takt via media som når in i varje hem via nätverk och publika kanaler som You Tube och liknande ”gratiskanaler”.
Trenden inom marknadsföring efter Internet och webbfi lm, är enligt flera bedömare vidareutvecklingen av mobil marknadsföring.
Under några år har företag med varierad framgång använt mobil marknadsföring främst med hjälp av sms relaterad information direkt till konsument. Teknikutvecklingen av mobilanpassad webbsida erbjuder i dag ytterligare möjligheter att förstärka relationen med företagets kundgrupper.
För att utnyttja den mobila marknadsföringens möjligheter krävs det en väl anpassad strategi
där flera av företagets intressenter samverkar. Första målet är att anpassa webbsidan för det mobila gränssnittet. Webbfilm och olika typer av interaktiva applikationer gör att användaren blir involverad i relationen med företaget(avsändaren) av marknadsbudskapet.
Nya visioner för gamla kunder De motkrafter som fortfarande kan finnas inom företagens väggar måste på ett eller annat sätt försvinna. Schablonmässiga lösningar som styrs via rådande ålderstigna synsätt på modern kommunikationsutveckling kan manövrera till besvärliga rev där hålet i företagets skrov inte går att täta. Det innebär att det finns oanade möjligheter för företag att gå före sina konkurrenter om man kan acceptera och implementera medietekniken i företagens strategiska och operativa verksamhet.
Varje bransch har sina preferenser och etiska attityder. Gemensamt för samtliga branscher är att ny medieteknik kan ge oanade fördelar i en hårt konkurrensutsatt och mogen marknad. Genom att analysera ”företagets kunder” och deras förutsättningar att ta emot existerande information, stärks relationsbanden och marknadsföringen ges ökade möjligheter att nå en kostnadseffektiv och genomslagskraftiginformationsöverföring.
Nya och spännande kundkoncept som bygger upp och ökar kundens lojalitet finns inom räckhåll för det kreativa företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar