torsdag 27 augusti 2009

Svenska företag i social media - varför !

Många svenska företag och organisationer är representerade på den Sociala media plattformen. Men hur många har byggt sin närvaro på långsiktig och väl genom arbetad kommunikationsstrategi?
”.. ett skäl till att vi finns på facebook, twitter, youtube etc. är att det är ett sätt för oss att vara personliga och möta våra kunder även i den digitala världen. Då försäljningen alltmer sker via ving.se (idag nästan 60 %) och hela 90 procent av våra kunder söker information på nätet inför att de ska boka en resa är det viktigt för oss att vi finns där våra kunder finns. Därför försöker vi också besvara frågor eller synpunkter på bloggar.”
Citatet ovan är hämtad från en av de största researrangörerna i landet. Med en väl strukturerad och analyserad marknadsundersökning kunde företaget på relativt kort tid bygga en spännande transparent dialog. Allt enligt modern kommunikations teori.

Konservativ marknadsretorik skall enligt Philip Kotler en av de mest citerade inom marknadsföring och försäljning innehålla 4 ”P” . Dessa motsvarar Produkt – Pris – Plats – Påverkan. En välkänd mix.
Men med dagens informationsteknik har vi gått in i en tid där utbudet av produkter vanligtvis är större än behoven. Konsumenten är mycket välinformerad om vilka produkter och alternativ ”marknaden” erbjuder.
Med hjälp av sökmotorer skapas en ny väg som tar fram information snabbt . Kotlers 4 P´ vägs kvickt samman till jämförbara alternativ. Konsumenten har tagit över från producenten och många tar beslut långt från företagens påverkan och dyrt inköpta reklamkampanjer
Konsumentmarknadsföring, tjänstemarknadsföring, B2B, B2C, C2E är begrepp som införts för att skapa tydlighet i marknadskommunikationen.

I dag gäller social media som nyckelbegrepp i vår marknadsretorik. Men viktigt är att påminna om att detta är ett komplement till övrig marknads aktivitet.

Tack vare en snabb teknikutveckling har personer från skilda miljöer, erfarenheter och länder fått möjlighet att kommunicera fritt med varandra. Sociala nätverk som Bloggar, Facebook, YouTube, Twitter sprider sig snabbt. Detta sker oberoende av företagens produkterbjudanden. Erfarenheter delas fritt inom dessa Communities och helt plötsligt är det värdet av vad som sägs mellan personerna inom dessa nätverk som påverkar köpbeteenden och beslut.

Det innebär att företag som har tagit till sig denna snabba förändring av marknadskommunikation får även konkurrensfördelar och kan erövra marknadsandelar.

Svårigheten med social media är att det ställer gamla kommunikationsbegrepp på ända. Plötsligt måste företagen tänka i ett utifrån och in perspektiv. Nu är det kundens preferenser som avgör vad kundnyttan är. Inte det stora företagets väl genomarbetade fraser . Det ger små företag med en begränsad budget möjlighet att slå igenom tack vare kostnadseffektiv ”gerillaliknande marknadsföring”. En marknadsföring som präglas av lyhördhet och finess. Väl anpassad till kundernas krav på dialog och öppenhet.

Tack vare teknikutveckling web2.0 är det nu möjligt att dela filmer och annan information via dator och mobiltelefon . Allt till en relativt acceptabel kostnad. Nackdelen med dagens teknikutveckling är att den går många snabbare än vad företagen hinner förnya och anpassa sina organisationer för att möta kraven på information, dialog och transparens.
Men det skapas nya och spännande relationer i denna förändring som ny tids marknadskommunikation innebär.
Vi kan se att allt fler företag har påbörjat sin anpassning till den ”nya världen”. Några intressanta exempel vill jag lyfta fram.
Pfizer använder sig av blogg och Webb-Tv. Man bjuder även in sina kunder till en dialog via sin blogg. För att stärka sin marknadsposition har företaget utvecklat ett utbildningskoncept till vårdpersonal. Allt förpackat på ett smakfullt inbjudande sätt. I varje kurs ges möjlighet för kunderna att betygsätta värdet. Allt för att stärka företagsprofilen.

Nobelbiocare har kopplat ihop kundnyttan via sofistikerade erbjudanden om utbildningar. Här har man tagit tekniken fullt ut och använder iTunes och mobiltelfon som exempelvis iPhone som kostnadseffektiva marknadskanaler för att sprida information om produkter och produktkoncept.

Astra Tech har kopplat samman kunddialog mellan brukare och produktutveckling via extern rehabiliteringsverksamhet Spinalis(http://www.spinalis.se/). På sin hemsida skriver man;
”I utvecklingen av nya och förbättrade produkter för Ren Intermittent Katetrisering (RIK) och Ren Intermittent Dilatation (RID) är dina synpunkter viktiga för oss. Astra Tech vill därför bjuda in dig att delta i webbpanelen TellUs.” Med hjälp av webbaserad plattform skapas en samhörighet mellan brukaren av produkter och företagets utvecklingsavdelning. På ett effektivt sätt kan man därmed analysera kundbehov och nyttan med produktförbättring. Allt i dialog med slutanvändaren.

Genom att använda sig av social medias påtagliga närvaro i slutkundens privata område vinner företaget köparens/brukarens förtroende. Dialogen skapas på ett förtroende fullt sätt. Information kan utbytas vilket ger kortare ledtider för nya produkter att komma ut på marknaden. Det blir en vinna – vinna situation som är svår att nå utan hjälp av modern kommunikationsteknik via sociala medier.
Jag rekommenderar att funderar på några centrala frågor innan man påbörjar sin förändring i företaget.
- Utarbeta en strategi även för Digitala medier
- Utforska hur Digital media strategi påverkar dialogen med kunderna
- Kommer varumärket att påverkas positivt/negativt
- Kommer företagets organisationskultur att påverkas av digitala medier
- Vilken ekonomisk vinst finns det i de ”ny kommunikations teknik”’
- Hur skall vi utnyttja digitala medier i B2B marknadsföring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar