torsdag 6 augusti 2009

Smart marknadsföring med Facebook

Det har pratats mycket om marknadsföring via sociala medier ett tag, men ändå är det inte särskilt många som verkligen gör något. Marknadsföring på Facebook är temat för detta nummer av DDR. Det är enkelt - och gratis.Jag har nöjet att publicera en artikel av Pär Ström Där han belyser några av fördelarna med Facebook.
Smart marknadsföring med Facebook


1. Gör det som inte är meningen!

Det allra enklaste sättet att marknadsföra sig på Facebook brukar inte nämnas i artiklar och böcker, förmodligen för att det inte är meningen att man ska göra så. Ett företag kan bli vanlig medlem. Naturligtvis är det bara meningen att människor ska vara medlemmar på Facebook, men inget hindrar ett företag från att bli det eftersom systemet inte känner skillnad på personers och företags namn.

Ett svenskt exempel är tidningen Leva, som är medlem under namnet Leva Tidningen. Leva är förnamn och Tidningen är efternamn. Kanske hade det varit bättre att registrera tvärtom. Jag är själv en av de 729 vänner som Leva har.

Som vanlig medlem på Facebook har tidningen Leva många möjligheter att kommunicera med sina vänner. Varje gång tidningen gör en så kallad statusuppdatering (som är tänkt att vara en spontan kommentar om vad man gör, tycker eller tänker) så kommer denna upp i det så kallade flödet hos alla vännerna. Detta använder Leva för att puffa för artiklar, nya nummer och liknande och därigenom driva trafik till sin sajt. Det är intressant att notera att tidningens vänner bemödar sig om att kommentera tidningens inlägg (se bilden nedan). Ett annat svenskt företag, eller kanske man ska säga varumärke, som är vanlig medlem på Facebook är Eniro Sjökort.




2. Grupper har bra inbjudningsfunktion

Tre andra sätt att marknadsföra sig på Facebook är genom "grupp", "sida" och "evenemang". Låt oss börja med grupp. En sådan kan startas av vilken medlem som helst. Företaget måste inte vara medlem som i fallet Leva (det är ju inte ens meningen), det vanliga är att någon på företagets marknadsavdelning är vanlig medlem och startar gruppen. En medlem kan starta hur många grupper som helst. En stor fördel är att en ny grupp lätt kan marknadsföras genom Facebooks funktion att bjuda in alla vänner att bli medlemmar i gruppen.

"Bokmässan Göteborg 2009" är ett exempel på en grupp startad i marknadsföringssyfte. Ett annat exempel är "Eniro Sjökort" (som alltså är både medlem och grupp). Målet för den som startar en grupp är att många Facebook-medlemmar ska bli medlemmar. Gruppens administratör kan när som helst skicka information till medlemmarna, som når fram både på Facebooks sida och som epost. En utmärkt marknadsföringsmöjlighet alltså - men se upp för risken att bli ansedd som spammare och kanske rapporterad. I sociala medier krävs kvalitetsmarknadsföring med en stark fingerspetskänsla för var gränsen går mellan information och spam.

En svensk aktör som använder grupper på ett mycket skickligt och aktivt sätt är tankesmedjan Timbro. Den som är med i deras grupp, som också heter Timbro, får täta inbjudningar till föreläsningar och liknande evenemang.

3. Sidor är som sajter

En "sida" på Facebook är tänkt att vara en slags marknadsföringsaffisch i cyberrymden. Vilken vanlig medlem som helst kan starta en sida. Många företag har redan sidor i Facebook, alltifrån globala giganter som Coca-Cola till småföretag. Centerpartiet har en sida (utan särskilt mycket information). En sida är som en sajt inom ramen för Facebook. Där kan man lägga in information, bilder, länkar och liknande. Det finns också möjlighet till mera avancerade tjänster. På sidan för Skittles (godis) finns ett spel, på sidan för tidskriften The Economist kan man direktsöka bland artiklar, på sidan för Adidas finns en funktion för att finna närmaste butik.

Man kan inte bli medlem i en sida, däremot kan man bli "fan". Centerpartiets sida har 493 fans. En sida kan kommunicera med sina fans (inläggen kommer i deras flöde), men varning för spamstämpel. Det syns också i profilen hos en sidas fan att de är fans till den sidan. När någon blir fan kommer det dessutom upp som en nyhet hos den medlemmens vänner. I båda fallen uppnås viral spridning. Det finns möjlighet att söka Facebook-sidor, listade på olika sätt, på adressen www.facebook.com/pages.

4. Evenemang är friskt missbrukade

Ett "evenemang" i Facebook är tänkt att vara just det - ett evenemang där människor träffas fysiskt. Det kan vara en fest, en föreläsning, en picnic, en kurs eller vad som helst. Varje evenemang får en egen sida (som inte kallas sida utan evenemang), och administratören har möjlighet att bjuda in sina vänner till evenemanget.

Man kan konstatera att funktionen evenemang missbrukas friskt, inte minst av marknadsförare. Exempelvis finns ett evenemang kallat "Nya resor billigt!", som ska ha gått av stapeln den 30 april 2009 kl 02.00 - 05.00 i Stockholm (ligger fortfarande kvar). Det är inget annat än en reklamtext för företaget Ungdomsresan och har inget med något evenemang att göra. Företaget har för övrigt även en Facebook-grupp kallad "Billiga resor!"

Varje gång någon går med i en grupp, tar ställning till ett evenemang (närvara eller inte) eller blir anhängare av en sida går information om det ut i flödet hos alla den personens vänner på Facebook. Detta är som sagt en utmärkt möjlighet att få en viral spridning, eftersom varje vän i sin tur har många andra vänner. Det gäller förstås att göra gruppen, evenemanget eller sidan lockande.

5. SMS:a en riktig glass!

"Applikationer" är en slags tjänster som bygger på särskilda små programvarusnuttar i Facebook. Det finns mängder med färdiga applikationer som man kan lägga in i sin närvaro på Facebook. Det går också att utveckla egna applikationer. En rolig svenskutvecklad applikation är GB Glace Real Gift. Genom att anmäla sig till denna kan vilken Facebook-medlem som helst SMS:a en glass till vem som helst. En riktig glass alltså. Mottagaren behöver inte vara med på Facebook. Kostnaden kommer på telefonräkningen, och mottagaren av glassen hämtar ut sin glass genom att visa upp en kod i telefonens display.

Det finns mycket man kan göra på Facebook, och ovanstående tips tömmer inte ut möjligheterna. De utgör dock en början. Allt som nämnts i denna artikel är gratis marknadsföring, om nedlagd arbetstid inte räknas. Det går också att köpa annonsplats i Facebook, och dessa kan visas selektivt efter medlemmarnas profil och kallas därför sociala annonser. Eftersom köpta annonser mera utgör en form av traditionell annonsering ligger det utanför ramen för denna artikel.

Jag vill avråda från uppenbart missbruk av de funktioner som Facebook har, exempelvis genom att skapa ett evenemang som bara innehåller reklamtext för en produkt eller tjänst. Det skapar inte positiva vibbar för företaget. Bättre då att anstränga sig en smula och tillämpa vad jag kallar "pull marketing", en form av marknadsföring som de presumtiva kunderna har nytta av och därför "drar till sig". Säljer man ungdomsresor, exempelvis, kan man skapa en grupp för diskussioner om hur unga människor på resa kan få ut maximalt av sin budget. Då upplevs det inte som reklam utan som information. Jag tror att det tankesättet är grunden för framgångsrik marknadsföring i sociala medier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar