torsdag 23 juli 2009

Företag och Sociala Media är en känslosam relation!

Företag och Sociala Media är en känslosam relation!

2005 var genombrotts år för alla som önskade en öppen och självständig informationskanal. Sedan -70 talet har masskommunikation och serieproduktion av kundrelaterade standardlösningar
präglat reklam och kundkommunikation. Tack vare nya tekniska lösningar har synen på internet förändrat beteenden och krav på tillgänglighet. Vi gör allt mer vid vår ”PC” . Youtube, My Space, Facebook, Linkedln, Twitter har på många sätt förändrat konsumenternas beteende och ställer nya krav på deras relation till företag och myndigheter. Tillgänglighet 24 timmar om dygnet är nu mer en självklarhet och konsumenten väljer var – när – hur han vill söka och skaffa information.

Det innebär att gamla affärsmodellerna och synen på kundernas behov faller samman som om de var byggda på lös sand. Förändringen av kundernas syn på tillgänglighet och dialog går snabbt och är skoningslös mot de som inte har förmågan eller kraften till anpassning och nytänkande.

Samtidigt skapas nya möjligheter att utveckla sin gamla relation och få en nytändning i förhållandet om man ger sig hän in i de sociala media landskapen. Det ger även möjligheter att skapa nya och spännande kontakter där man i dialogens form utvecklar både produkter och tjänster.

Trots detta är det allt för många som ännu inte har tagit förändringen och dess konsekvenser på fullt allvar. Det kommer att ta tid innan omställningen och anpassningen har slagit igenom fullt ut i dagens företag. Orsaken till detta är inte helt lätt att analysera. Varje företag och organisation har sin egen inre verklighet. Om den verkligheten inte passar ihop med det som sker utanför väggarna är det lätt att sluta sig i en inre trygghet.

Bara det faktum att Facebook har mer än 250 miljoner globala användare med möjlighet att koppla samman och länka ihop i olika intressegrupper skapar en enorm marknadspotential.
Just nu pågår det i Sverige en nyorientering av företagens marknadsplats. Facebook är en tydlig sådan plats. Vi ser bara början på dialogens kraft att påverka och utveckla företagens produkter och tjänster. Missa inte att vara med och utveckla din relation med hjälp av sociala medier . Det är en vinna – vinna situation enligt gammalt känt affärskoncept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar