måndag 20 juli 2009

Det givna är ibland det svåraste att utföra!

Införandet och betydelsen av social media(SM) diskuterats i många olika sammanhang. Genombrottet för twitter vid presidentvalet i USA till Almedalen på Gotland
har på många sätt ökat intresset av affärsnyttan med SM. EU valet och framgången för Piratpartiet belyste detta ytterligare.
De övervägande positiva effekterna för SM framhävs av allt fler företrädare från olika branscher och verksamheter/organisationer.

Det är därför förvånande att det fortfarande från Svenska företag finns stor tveksamhet att gå fullt ut och införa både strategier och handlingsplaner för SM aktiviteter. Företag som Vingresor och Fritidsresor är möjligtvis de som mest aktivt och väl sammanhållet visar på en helhetssyn och kundnytta. Med hjälp av bloggar, Facebook, twitter marknadsför man sina tjänster och erbjudanden. Vingresor har i dagsläget ca 3000 medlemmar som via Facebook kommunicerar om sina upplevelser och ger förslag på utveckling av nya resmål och tjänster. Ett bra exempel som fler borde fundera över.
Denna utveckling kommer att påverka hela resebranschen och ställa nya krav på övriga aktörer, från konkurrenter till den lokala turistbyrån i kommunen. Kunderna ställer krav på delaktighet och dialog.

I den ständiga kampen om kundens uppmärksamhet är SM ett av de effektivaste redskapen för snabb och effektiv marknadskommunikation. Linkedln, You Tube, Facebook, Twitter och andra liknade plattformar växer och blir en del av vardagen för kommunikation hos allt fler personer. Blir det vara självklart att företag/organisationer måste anpassa sin verksamhet till kundens behov och önskemål.
I mina kontakter med olika företag från skilda branscher är det uppenbart att behovet av utbildning och kunskap hur SM fungerar i marknaden växer.
Behovet omfattar allt från förståelsen hur tekniken bör användas för att optimera sin synlighet till införandet av SM i den operativa marknadsföringen.
Kunderna blir allt mer ”digitaliserade” och vana med digital media. Denna utveckling ökar kraven på leverantörer av produkter och tjänster att arbeta mer aktivt med SM . När rädslan för synlighet och transparens minskar ökar möjligheten till en snabb och effektiv marknadskommunikation där dialog är nyckelbegrepp för kommunikationen med ”kunden”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar