söndag 5 juli 2009

Efter Almedalen - Företagen i twitterspace

Almedalen var förhoppningsvis början till slutet för Sveriges företag att se digital information via internet som ett nödvändigt ont. Under det senaste året har social media med främst twitter som draghjälp varit en het trend för många profiler inom social media . Via twitter och andra närliggande informationskanaler forsar det ut ett och samma budskap. Häng med alla andra gör det.
I dag finns det en flora av exempel på företag och organisationer som tagit social media till sig och trumpetar ut information om olika händelser och aktivteter.
Under hösten är det mycket troligt att reklambyrån och andra media representanter föreslår sina ”konton” att använda sig av kraften i digital media med fokus på social medieproduktion. TU har via Gudrun S utmärkelse markerat vad som är viktiga egenskaper för att lyckas bryta genom mediebruset.
VA Mikael Zackrisson har på sin blogg funderat över hur företag skulle kunna använda sig av nya möjligheter till besparingar och skriver ” Svenska storföretag skulle spara tiotals miljoner om man bytte ut de dyra programpaket från exempelvis Microsoft som de flesta idag använder mot gratisalternativen på nätet”
Bara tanken på denna förändring sätter nuvarande organisationer i ett helt nytt ljus. Plötsligt måste gammal norm för vad öppenhet innebär omprövas. Tanken hissnar. Men om man nu inte vill gå så långt i sitt första trevande steg in i den digitala öppenheten. Bör varje ansvarsfull företagsgrupp/ledningsgrupp allvarligt överväga vilka förändringar som måste genomföras .
Vi kommer förmodligen att se en kraftig tillväxt av företagens nya inbrytningar på den digitala spelplanen. Min förhoppning är det även finns en bra och hållbar kommunikations plan som vägleder företaget till en framgångsrik kundrelation, där social media är en viktig del av flera beståndsdelar för en framgångsrik marknadskommunikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar