måndag 11 maj 2009

Företagsblogg kräver insikt och förståelse av nya marknadsförutsättningar

Traditionell marknadsretorik skall enligt våra stora företrädare i marknadskommunikation som till exempel Philip Kotler innehålla minst 4 p . Dessa motsvarar Produkt – Pris – Plats – Påverkan. En
välkänd mix av viktiga ingångsvärden. Efterhand som konkurrensen hårdnade på marknaden tillkom ytterligare ett P. Personalen blev en viktig faktor. Nu står vi inför ytterligare förändring och utveckling av marknadsmixen vilket kan beskrivas med ytterligare ett P. Personligt .

I en allt mer fragmenterad marknad ökar kraven på företagen att skapa en personlig relation med sin konsument (köpare/B2B). Marknaden har utvecklats från producent makt till konsument makt. Detta innebär även att kommunikationen mellan producerande företag och konsument bör anpassas.
Jag har under en längre tid varit i kontakt med flera olika verksamheter för att undersöka hur man förhåller sig till denna förändring.
Uppenbart är det så att man först av allt inte har anpassat sin organisation till de krav som Digital media och betydelsen av social media innebär. Den interna mognaden måste komma först. Detta gäller både producent och konsumenten av varor och tjänster.
Det positiva i denna förändringsprocess är all kreativitet som släpps loss inom företag och organisationer vid införandet av den personliga kommunikationen.
Vi inser då att allt fler blir involverade i företaget när införandet av det 6:e P i Kotlers marknadsmix.
Det kräver en god insikt och förståelse när marknadsmixen nu skall innehålla
Produkt – Plats – Pris – Påverkan – Personal – Personligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar