torsdag 28 maj 2009

Finns det någon affärsnytta att införa social media i företag och organisationer?

Frågan kan verka naiv. Men efter många besök och samtal hos företag inom flera olika branscher måste jag ändå ställa mig denna fråga. Varför det är så svårt att för företag att acceptera social media som en affärsdrivande kanal?
Det finns två starka uppfattningar som ställs mot varandra. Analoga värderingar och Digitala värderingar. Analoga värderingar att bevara det gamla etablerade och väl fungerande systemet att kommunicera till sina ”kunder”. De vanligaste argumenten att bevara det gamla av är behovet att bevaka kvalitén och kontrollen av företagets eller organisationens budskap. Man utgår från att några få utvalda skall sända ut rätt budskap till ”köparen”.
Denna uppfattning stöds även av etablerade journalister och andra företrädare av analog teknik. Den etablerade organisationen och dess maktstrukturer bevakas och cementeras ännu hårdare fast i organisationens betongfundament . Den här påtryckningen skapar tveksamhet och funderingar om nyttan med införandet av digital informationsteknik som till exempel Facebook, Twitter, YuoTube med mera..

Vad är det då som talar för att förändra och bryta upp fungerande strukturer och införa en ”digital kommunikationsplattform ”!
Personligen är jag övertygad om att det inte är antingen eller utan både och. I många artiklar publicerade i tidningar och digital media framförs betydelsen av ”tvåvägs kommunikation. Den erbjuder en möjlighet för kunden att reagera på det utsända budskapet. Alla är överens om att denna möjlighet är här för att stanna. Det är nu som förändringsarbetet tar form och motsättningarna börjar.
När man skall införa opinionsbildning eller marknadskommunikation via social media i ett företag eller organisation, måste den interna kommunikationsformen omvärderas. Har företaget eller organisationen inte social mognad att acceptera en öppen och transparent kommunikation. Är det sannolikhet att införandet kan leda till misstänksamhet och rädslor vad som skall och får kommuniceras internt såväl som externt.
Utanför företagen och organisationerna skapas det socialt nätverk och nya relationer varje dag. Facebook passerade nyligen över 200 miljoner användare. Twitter växer och skapar nya nätverk och kontaktytor. Det innebär att oavsett vad företagen och organisationers ledare och makthavare säger skapas nya kommunikationsvägar.
För att möta denna kommunikationsutveckling måste företagen skapa ny organisation och affärsmodell. Detta kräver insikt och kreativitet.
Den första frågan man måste ställa sig är vad företaget vill uppnå med social media?
Ledningen ställer helt nya krav på internkompetens och förmåga att förstå marknad/kund när social media introduceras som viktig del av kommunikationen.
Marknadschef eller annan ansvarig person på sälj & marknadsavdelningen ställs inför helt nya krav. Tidigare självklara marknads & kommunikationsstrategier omkullkastas och skall omvärderas. Tidigare accepterade sanningar är nu ifrågasatta. Kunden är inte längre ett segment eller en ruta i en matris utan en enskild person med egen vilja och behov. Marknaden är fragmenterad till individnivå!
Utanför företag och organisationer pågår en ständig dialog om olika produkter och händelser. Det är nu som de nya ”sociala media kanalerna” kan utnyttjas. Twitter är en snabb och effektiv marknadsinformationskanal. Facebook blir en plattform för interaktion och tankeutbyte kring produkters användbarhet i många skilda sammanhang. Produktutvecklingsavdelningen får via social media en effektiv kanal till förbättringsområden samt idéer till nya produkter och koncept. Är detta möjligt i dagens Sverige?
Jag vill lyfta fram några intressanta exempel på verksamheter som har tagit social media på allvar. Företag som Löfbergs Lila, Vingresor, Electrolux samt ”organisationer” som Angereds närsjukhus, Västerås kommun är några som aktivt arbetar med social media i en väl utvecklad struktur och organisation.
Många företag och organisationer i Sverige ställs nu inför en omställning där etablerade system måste utvecklas och förändras.
Det är en utmaning och möjlighet alla borde fundera på att ta vara på. En utveckling som främjar tillväxt och konkurrenskraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar