onsdag 29 april 2009

Sveriges företag behöver modiga och visionära ledare för att utnyttja kraften i digitala media


I dag var jag på en intressant föreläsning av Pär Ström en av Sveriges mest anlitade föreläsare i ämnet digital media. Utan tvekan är ämnet hög aktuellt och prioriterat av de flesta företag oavsett bransch.

Teknisk utveckling har gjort det möjligt att kommunicera ut sitt marknadsbudskap effektivt till en anpassad kostnad. Men det verkar som om teknikutvecklingen har gått snabbare än vad företagen har kunnat anpassa sin verksamhet till . Många företag har under en lång tid byggt upp sin marknadskommunikation och verksamhet enligt gammal hederlig Kottler anda. Tyvärr finns det inget kapitel i Kottler’s bok som handlar om social media och de drivkrafter som finns där.

För att företag i Sverige skall kunna ta till vara alla de drivkrafter som finns i Facebook, Bloggar, Twitter och YouTube måste även organisationerna ändras. Insikten att makten förskjutits från företagen till konsumenten är smärtsam men nödvändig att ta till sig.

Det räcker inte att företagen förlitar sig på några enstaka eldsjälars brinnande iver och insikt om ofrånkomlig förvandlingen. Från företagsdriven marknadsutveckling till konsumentdriven. Chefer måste även våga släppa kontrollen över medarbetare. De måste våga göra fel och prova nya marknadsstrategier. Det är inte farligt att inte alltid göra rätt. Men det kräver mod och visionär förmåga vilket inte alltid är en självklar kombination i dagens företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar