måndag 20 april 2009

Patientens behov av medicinsk information kan förbättras med hjälp av medicininstruktioner på nätet!

1900 talet var ett århundrade som präglades av fantastiska industriella framgångar. I lagom takt lärde sig samhället att anpassa sin vardag till de nya framstegen som långsamt förändrade den samtida människans livsstil. Allt från industriell revolution med löpande band till Internet och mobiltelefon.
De senaste 10 åren har teknikutvecklingen helt och hållet revolutionerat vårt sätt att söka och ta del av information om som berör vår vardag. Vi är nu uppkopplade i ett stort antal olika nätverk . Miljoner människor, företag och organisationer kan sprida sina budskap med en genomslagskraft som inte var tänkbar för 10 år sedan.
Inom sjukvården är tillgänglighet och kommunikation ett ansenligt problem Under flera år har man därför målmedvetet satsat på att tillfredsställa patienternas välgrundade krav.
Ett exempel på detta är införandet av den nationella vårdgarantin som varit i kraft sedan 2005. Syftet har varit att garantera patienter medicinsk bedömning och behandling inom vissa bestämda tidsgränser. För stimulera arbetet med kortare vårdtider hos vårdgivarna har man anslagit 1miljard kronor. Allt för att patienterna skall få en kortare tid på väntelistan.
Ytterligare ett exempel på innebörden av ökad tillgänglighet avseende vårdrelaterad information är lanseringen av UMO.se. Målet med denna virtuella ungdomsmottagning är att göra det lättare för ungdomar att hitta relevant, aktuell och kvalitetssäkrad information om sex, hälsa och relationer.
Målet med den virtuella ungdomsmottagningen är att bli ett viktigt komplement till de traditionella kontakterna med vården.
Tillfredställandet av effektiv och säker rådgivning har tagit ytterligare ett steg i rätt riktning i och med lanseringen av den webb baserade tjänsten 1177.se i april 2009. (ersätter tidigare informationskanalen ”Sjukvårdsupplysningen” )
På 1177.se finns pålitlig information och lättanvända tjänster inom hälsa och vård. Webbplatsen ägs av alla landsting och regioner och drivs utan kommersiella intressen. I många landsting och regioner kan man även få sjukvårdsrådgivning dygnet runt via telefonnumret 1177. På så sätt får befolkningen ett enkelt nummer att komma ihåg för råd om vård både på webb och telefon – 1177.
För att föreskriven behandling skall får avsedd effekt är det väsentlig att patienten tar till sig och följer de anvisningar han får av läkare och övrig sjukvårdspersonal. Vårdpersonal förutsätter av naturliga skäl att de läkemedel och medicintekniska produkter som förskrivs användes enligt givna recept och instruktioner. Tyvärr är det ett väl känt fenomen att många patienten av olika skäl inte följer dessa anvisningar.
För användaren av läkemedel och medicintekniska produkter kan det innebära direkta begränsningar i det dagliga livet. Det är därför av central betydelse att informationen om produkter och läkemedel ges och tas emot på bästa sätt. I vissa fall kan rädslor för biverkningar eller svårbegriplig information om handhavande leda till att behandlingen inte uppnår avsedd effekt.
Om patienten eller Brukaren inte får instruktioner och undervisning på ett enkelt och lättförståligt sätt får det stor inverkan på hur effektiv behandlingen blir. Det förekommer att patienter upplever att vårdpersonalen inte har tid att förmedla viktig kunskap kring aktuell behandling. Detta kan leda till förvirring och en känsla av otrygghet för patienten och hans anhöriga.
Med rätt kunskap kan patienten komma till insikt och känna sig motiverad att följa de anvisningar som är nödvändiga för ett fullgott vårdresultat.
De senaste 10 åren har förändrat förutsättningarna att ta del av eller förmedla tidigare svårbegripliga instruktioner om läkemedel och medicintekniska produkter. Tack vare introduktionen av YouTube 2005 har det blivit möjligt att på ett enkelt sätt se på film i en dator. En annan inverkan av denna nya teknik är att information i en allt större grad är webbfilm. Detta underlättar betydligt effekten och förståelsen av aktuell information. Vidare är friheten att själv välja när man vill ta del av nyheter eller annan information betydelsefull för patientens motivation av att ta in de instruktioner som är nödvändiga.
Ett påtagligt bevis på denna utveckling är sjukvårdens egen upplysningstjänst 1177.se där information och råd lämnas via webb 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Allt för att öka tillgängligheten och tryggheten för de personer som önskar upplysningar om olika hälsotillstånd.
Det är därför en naturlig fortsättning för vården och patienter att utnyttja sig av de tekniker som ökar tryggheten och minskar osäkerheten i handhavande eller användande av viktiga hjälpmedel eller läkemedel.
Ett mycket spännande och intressant koncept som minskar risken för felaktigt användande är nu tillgängligt på ”nätet”. medicininstruktioner.se är en portal där företag som levererar produkter inom medicinteknik och läkemedel publicerar sina behandlingsinstruktioner. Tack vare ny och kostnadseffektiv teknik är det möjligt att sända direkt till användarens dator eller mediaspelare (mobiltelefon).
Med film eller tydliga och informativa bildspel förmedlas till exempel – Hur och var man injicerar, hur man använder sin inhalator – hur man använder sitt hjälpmedel.
Portalen är neutral och fri från reklam. Det innebär att man endast fokuserar på handhavande för en korrekt hantering av aktuell produkt. Tack vare samlingsplatsen på en enda webbadress är det enkelt för alla involverade personer att hålla reda på vad man skall söka sin instruktionsfilm. Den tidigare osäkerheten att ta till sig instruktioner på grund av upplevd tidspress är nu helt borta. Patienten kan i lugn och ro ta till sig information i sin egen takt. Har man inte riktigt förstått kan man se filmen om och om igen tills man känner sig helt trygg och säker med sin produkt eller läkemedel.
Webbplatsen kommer att vara anpassad för alla patienter oavsett funktionsnedsättning. Allt för att ge möjlighet till ökad tillgänglighet och korrekt information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar