måndag 27 april 2009

Social media är en fantastik utvecklingsmöjlighet för företag med digitala värderingar.


Jag har vid olika tillfällen lyssnat på olika presentationer av social media. Senast var det vid MIG – Marknadsföreningen i Göteborgs möte 24 april. Alla föreläsare och medverkande i detta möte var eniga om den stora och ännu inte utnyttjade marknaden detta innebär för våra affärsrörelser i Sverige.
Trots all publicitet kring YouTube, Bloggar, Twitter med mera verkar det som om företagen saknar en mediestrategi .
Jag menar inte att man inte lägger resurser på marknadsföring och annan analog kommunikation. Tvärt om är det stora satsningar och många kronor som plöjs ner i denna kommunikations fåra. Frågan är bara hur rikligt man skördar av det man sått. Analoga skördar ser ut att bli magra i jämförelse med effekterna av digitalt utsådda frön.
Utan tvekan är det så att i vårt nya kommunikationslandskap är skördarna mycket större när man odlar enligt digitala principer.
Min fundering är om de analoga värderingarna alltjämnt präglar företagens syn på kommunikation externt och internt inom affärsvärlden. Om så är fallet sätter man onödiga hinder i vägen för de verktyg som är nödvändigt i ett öppen och genomskinlig konversationsmarknadsföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar