fredag 13 maj 2011

Generationsskiftet eller Kampen om Kompetensen

Denna bloggpost har publicerats i wordpress den 13 maj

Vi kan i media och på andra ”mötesplatser” läsa om hur den avgående 40–talist generationen kommer att öppna stora möjligheter för yngre att äntligen få möjligheten att ta plats och göra karriär i arbetslivet.Många i generation 40 – -talist är även ”Chefer” på olika nivåer vilket skall öppna möjligheter för vår yngre generation att snabbt avancera upp i företagens hierarkier .

Men är det så det kommer att bli ?

Är det så självklart att företag ersätter en avgående äldre med en ny yngre medarbetare ? Min uppfattning är att det öppnas ett gyllene tillfälle att se över sin organisationen och genomföra de förändringar som förmodligen är välbehövliga sedan länge. Det borde vara nu som alla medarbetarsamtal skall generera möjligheter. Under flera år har förmodligen framförts önskemål från ”personalen” om möjlighet till nya arbetsuppgifter eller större ansvar. Något som ”avgående generation” av förklarliga skäl satt stopp för.

Jag är övertygad om att många företag och organisationer skapat sitt personliga sätt att hantera verksamheten. Detta trotts att marknaden och kunder förändrats över tid. Bara de senaste 4-5 åren har ny teknik inneburit nya möjligheter att leda och fördela arbetsuppgifter. Något som inte har utnyttjats till fullo. I allt fler företag kommer sms , telefon och virtuella möten i projektform leda till nya ledarstrukturer. Något som kanske inte var möjligt med tidigare organisationsform och regler som skapats för att styra denna samma .

Vi ser att förändringen kommer och att det med stor sannolikhet kommer förändra nuvarande organisationer. Oavsett bransch och kompetensområde borde en förberedelse för detta påbörjats om det inte redan pågår . Fenomenet att vi blir äldre är ju känt sedan urminnes tider. ICA skolan och Moelven är exempel på hur man sedan länge förbereder sig inför framtidens krav på gott ”ledarskap” .

Med tanke på de förändrade behovet av kompetenser som följer med ständig utveckling kan vi i nära framtid räkna med att kampen om våra talanger, oavsett ålder , kommer att skapa ökad konkurrens. Vi vet även att nya generationens medarbetare födda på -80 och 90 talet har helt andra referenser på vad ett företag skall erbjuda . Det är inte bara lönen och möjlighet att bli ”chef” som är viktig lägre. Jag uppmanar alla företag att bygga upp ett ”Mentors program” . Inte bara till namnet utan även att avsätta tid och resurser . Det ger ökad trovärdighet när man rekryterar eller vill behålla sina medarbetare. Kunskapen om vår ”nya generations värderingar” blir en viktig och avgörande fråga för att vinna kampen om kompetensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar