tisdag 17 maj 2011

Generations och kompetensskifte - Hur möter ditt företag utmaningen ?


I undersökningar med fokus på "generationsväxling och kompetensförsörjning" anser många företag detta vara en ödesfråga. Problemet har som myntet två sidor. Att attrahera nya unga talangfulla medarbetare till företaget .Samtidigt skall äldre medarbetare lämna över kunskap som dessa har förvärvat under ett långt yrkesliv.
En faktor som ytterligare komplicerar frågan är att problemet upplevs olika från bransch till bransch och en olikhet i sin geografiska spridning. När företagen går mot ett generationsskifte och behöver förnya sin personalorganisation är kompetenskraven inte de samma som tidigare.
En avgörande åtgärd för dagens organisationer och företag är att effektivt samla in och "lagra" den kunskap som avgående äldre medarbetare besitter. Kunskap som inte finns i kvalitetsdokument utan är den enskilde medarbetarens "egendom". Samtidigt som man planerar för kommande kompetensbehov.
Vilken framförhållning har dagens företag i dessa frågor ?
Enligt många olika källor är insikten låg och framförhållningen endast ca 12 månader.

En central åtgärd är att genomföra en kompetensanalys som utgår från företagets affärside och vision om framtiden. Grunden för en kompetensanalys blir på så sätt både meningsfull och effektiv .

Frågan som skall först bör besvaras är

- "Vilka grundläggande kompetenser behöver vi för att lyckas uppnå målen på kort och lång sikt " .

Vi har under många år kunnat läsa hur bra genomförda analyser bygger upp medarbetare och stärker företaget. Att frågan nu blivit mer central än tidigare beror förmodligen på två viktiga faktorer.

En relativt stor förändring med de stora pensionsavgångar gruppen -40 talister . Samt en teknisk revolution inom området "kommunikation". På mycket kort tid har denna förändring påtagligt förändrat förutsättningarna i umgänget på arbetsplatsen . Ett exempel på detta är våra sociala nätverk. Vilket kan belysas genom detta citat ;

"Chefer oroar sig för att de sociala nätverken gör medarbetarna ofokuserade och splittrade. Men att stänga av exempelvis Facebook är direkt farligt menar en forskare".

Företag som inser och tar till sig kraften i yngre individers sätt att kommunicera och genomför detta i sina affärsplaner via aktiv överföring till den operativa verksamheten. Öppnar ingången för en kultur där det blir högt i tak.

Det skapar en naturlig integration där yngre blir mentorer för äldre medarbetare. Samtidigt blir det prestigelöst för äldre att ta till sig sina yngre kollegor och på så vis överföra sina dolda kunskaper på ett naturligt och inbjudande sätt.En organisation där medarbetare finner sig väl tillrätta och kunskapen blir tillgänglig för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar