onsdag 18 november 2009

Företag måste uppträda som kund !

Utvecklingen av kommunikationstekniken har inneburit att marknadslandskapet förändrats radikalt. Envägs budskap som tutas ut i megafon liknande kampanjer har ersatts med mjuka inbjudande dialoger. Dagens köpare av produkter och tjänster ställer ökade krav på öppenhet och vill kunna påverka i en högre grad än tidigare. Det leder till behov av nytänkande och nya marknadsförings strategier .

Applikationer har utvecklats och vi kan sedan några år tillbaka märka en kraftig ökning av ett nytt marknadsförings fenomen. Social medier växer allt snabbare in i olika företags verksamheter . Det börjar bli allt mer tydligt hur den traditionella marknadsföringen börjar stå tillbaka för den allt mer inkluderande marknads processen som sociala medier erbjuder.

En ny värld av information som flödar i helt nya banor innebär stora möjligheter för dagens och morgondagens företag. Med lyhördhet kan man nu få uppslag till produktutveckling .Att få information om hur nöjda kunderna är sker i realtid. Det leder till kundkrav på flexibilitet och snabba respons på korrigerande och förbättrande aktivteter.

Kundsegmentering kan genomföras på ett allt följsammare sätt vilket leder till en nära kontakt mellan leverantör och dess konsumenter. Marknadsföring i dialogens tecken är ett vinnande koncept för de företag som genomfört en snabb omställning av sin marknadskommunikation.

Att förstå social medias inbyggda kraft måste företagen inse att det i första hand handlar om att lyssna. Den moderna konsumenten , oavsett ålder, kräver tillgänglighet 24 /7/365. Kunden sätter kraven efter egna personliga behov. Det innebär att företagen måste arbeta som en privatperson. Först då blir genomslagskraften i användningen av digital media märkbart för verksamheten .
Ett gott exempel på anpassning till denna utveckling ser vi hos ving.se . Där har man integrerat samtliga kommunikationsvägar . Här lever traditionell marknadsföring i symbios med den digitala världen . Något som fler företag och branscher borde ta sig en funderare över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar