tisdag 26 juni 2012

Facebook - Din bästa marknadsföraare


2005 var året då social media var på allas läppar och världen skulle för alltid förändras. Information skulle spridas fritt över världen via Facebook, twitter och Youtube och andra smarta kanaler för informationsspridning. Under de 7 år som nu passerat har väldigt många och spännande händelser fått en snabb och effektiv spridning världen runt. Vem minns inte Susan boyle och hennes första framträdande. Eller en skrattande bebis  som fick över 350 000 klick via Youtube.  Social media har förändrat många företags kommunikation och ökat deras möjlighet att komma närmare sina kunder.

Upplevelseindustrin såg möjligheterna snabbare än någon annan.

Företag inom upplevelse industrin har med framgång infört social media kanaler i sin marknadsföring och kunddialog. För Ving.se (92 000 gillare) och Fritidsresor.se (77 800 gillare) är facebook en effektiv marknadsföringskanal. Tillväxten har på mindre än två år skapat en unik och för båda företagen viktig "väg " för konstruktiv och engagerande kunddialog.

För andra var det en fråga om överlevnad

En än mer dramatisk betydelse vad social media kan innebära berättar  företaget "Skånemejerier" . Företaget säger att ;
" I mars 2009 så blev vi mer eller mindre utkastade av ett antal butikskedjor runt om i landet som ville ha en leverantör av mejeriprodukter. Detta ledde till ett stort konsumentuppror under våren 2009 där digitala kanaler var tongivande; det startades namninsamlingar och olika Facebooksidor där konsumenter uppmanade butikerna att behålla våra produkter.
Här såg vi ett oerhört stort engagemang bland våra konsumenter och det var genom detta konsumentuppror som vi förstod vilken kraft och engagemang som fanns i sociala medier. Vår VD har till och med menat på att det var Facebook som räddade företaget eftersom vi förmodligen inte funnits kvar om vi inte haft de stora butikskedjorna som våra kunder."

Utbildning och bemanningsföretag hakar på trenden

Inom rekryterings ,bemannings och utbildningsbranschen som  hittar vi andra intressanta exempel . Adecco använder social media i sin marknadsföring för att öka intresset för sin verksamhet hos tänkbara kandidater.
Universitet och högskolor har även tagit till sig social media för att öka sin attraktionskraft och locka blivande studenter till sina utbildningar.  Kampen om 2kunden" har på några få år flyttat från traditionell marknadsföring till nya och interaktiva digitala kanaler. Det finns nu studier och andra undersökningar vilka  bekräftat Internets betydelse för kontakt och kommunikation med företagets konsumenter. Det har  även underlättat för konsumenten som på egen hand kan kontakta företaget och delge sina erfarenheter och upplevelser av de tjänster och produkter som har inhandlats.

Vad är det är som är så spännande för konsumenten ?

 Att bli inbjuden som konsument bakom kulisserna hos företaget är en av fördelarna med att använda sociala medier som exempelvis Facebook. Facebook är den sida som företagaren och många konsumenter föredrar att kommunicera på. Men fortfarande är det många företag och konsumenter som inte  tagit steget till att se de sociala plattformarna i ett kommersiellt syfte.

Vilka är fördelarna med aktiv närvaro på Facebook och andra digitala media kanaler ?

Utvecklingen av kommunikationstekniken har inneburit att marknadslandskapet förändrats radikalt. Envägs budskap som tutas ut i megafon liknande kampanjer har ersatts med mjuka inbjudande dialoger. Dagens köpare av produkter och tjänster ställer ökade krav på öppenhet och vill kunna påverka i en högre grad än tidigare. Det leder till behov av nytänkande och nya marknadsförings strategier .
Applikationer har utvecklats och vi kan sedan några år tillbaka märka en kraftig ökning av ett nytt marknadsförings fenomen. Social medier växer allt snabbare in i olika företags verksamheter . Det börjar bli allt mer tydligt hur den traditionella marknadsföringen börjar stå tillbaka för den allt mer inkluderande marknads processen som sociala medier erbjuder.

En ny värld av information ställer krav på företagets kommunikationsstrategi

En ny värld av information som flödar i helt nya banor innebär stora möjligheter för dagens och morgondagens företag. Med lyhördhet kan man nu få uppslag till produktutveckling och information om hur nöjda kunderna är i realtid. Det innebär kundkrav på flexibilitet och snabba respons på korrigerande och förbättrande aktivteter. Kundsegmentering måste genomföras på ett allt följsammare sätt vilket leder till en nära kontakt mellan företaget och dess konsumenter. Marknadsföring i dialogens tecken är ett vinnande koncept för de företag som genomför en genomtänkt och snabb omställning att anpassa  marknadskommunikationen till moderna och interaktiva digitala kommunikationskanaler.

Kungsbacka kommun går före

En annan effektiv väg att nå fram till medborgare är Kungsbacka kommuns nya "invånardialog". För att nå ut på ett nytt och "modernt sätt" har nu Facebook blivit den nya plattformen.
Enligt de ledande politikerna skall Kungsbackas invånare ska även framöver få säga sitt i breda dialoger med kommunens beslutsfattare. Efter en försöksperiod blir denna metod att fånga upp åsikter en permanent del av kommunens beslutsgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar