2005 var året då social media var på allas läppar och
världen skulle för alltid förändras. Information skulle spridas fritt över
världen via Facebook, twitter och Youtube
och andra smarta kanaler för informationsspridning. Under de 7 år som nu
passerat har väldigt många och spännande händelser fått en snabb och effektiv
spridning världen runt. Vem minns inte Susan boyle
och hennes första framträdande. Eller en skrattande
bebis som fick över 350 000 klick
via Youtube. Social media har förändrat
många företags kommunikation och ökat deras möjlighet att komma närmare sina kunder.
Upplevelseindustrin såg möjligheterna snabbare än någon annan.
Företag inom upplevelse industrin har med framgång infört
social media kanaler i sin marknadsföring och kunddialog. För Ving.se (92 000 gillare) och Fritidsresor.se (77 800
gillare) är facebook en effektiv marknadsföringskanal. Tillväxten har på mindre
än två år skapat en unik och för båda företagen viktig "väg " för
konstruktiv och engagerande kunddialog.
För andra var det en fråga om överlevnad
En än mer dramatisk betydelse vad social media kan innebära berättar
företaget "Skånemejerier" .
Företaget säger att ;
" I mars 2009 så
blev vi mer eller mindre utkastade av ett antal butikskedjor runt om i landet
som ville ha en leverantör av mejeriprodukter. Detta ledde till ett stort
konsumentuppror under våren 2009 där digitala kanaler var tongivande; det
startades namninsamlingar och olika Facebooksidor där konsumenter uppmanade
butikerna att behålla våra produkter.
Här såg vi ett oerhört
stort engagemang bland våra konsumenter och det var genom detta konsumentuppror
som vi förstod vilken kraft och engagemang som fanns i sociala medier. Vår VD
har till och med menat på att det var Facebook som räddade företaget eftersom
vi förmodligen inte funnits kvar om vi inte haft de stora butikskedjorna som
våra kunder."
Utbildning och bemanningsföretag hakar på trenden
Inom rekryterings ,bemannings och utbildningsbranschen som hittar vi andra intressanta exempel . Adecco använder social media i
sin marknadsföring för att öka intresset för sin verksamhet hos tänkbara kandidater.
Universitet
och högskolor har även
tagit till sig social media för att öka sin attraktionskraft och locka blivande
studenter till sina utbildningar. Kampen
om 2kunden" har på några få år flyttat från traditionell marknadsföring
till nya och interaktiva digitala kanaler. Det finns nu studier och andra
undersökningar vilka bekräftat Internets
betydelse för kontakt och kommunikation med företagets konsumenter. Det har även underlättat för konsumenten som på egen
hand kan kontakta företaget och delge sina erfarenheter och upplevelser av de
tjänster och produkter som har inhandlats.
Vad är det är som är så spännande för konsumenten ?
Att bli inbjuden som
konsument bakom kulisserna hos företaget är en av fördelarna med att använda
sociala medier som exempelvis Facebook. Facebook är den sida som företagaren och
många konsumenter föredrar att kommunicera på. Men fortfarande är det många
företag och konsumenter som inte tagit
steget till att se de sociala plattformarna i ett
kommersiellt syfte.
Vilka är fördelarna med aktiv närvaro på Facebook och andra digitala media kanaler ?
Utvecklingen av kommunikationstekniken har inneburit att
marknadslandskapet förändrats radikalt. Envägs budskap som tutas ut i megafon
liknande kampanjer har ersatts med mjuka inbjudande dialoger. Dagens köpare av
produkter och tjänster ställer ökade krav på öppenhet och vill kunna påverka i
en högre grad än tidigare. Det leder till behov av nytänkande och nya
marknadsförings strategier .
Applikationer har utvecklats och vi kan sedan några år
tillbaka märka en kraftig ökning av ett nytt marknadsförings fenomen. Social
medier växer allt snabbare in i olika företags verksamheter . Det börjar bli
allt mer tydligt hur den traditionella marknadsföringen börjar stå tillbaka för
den allt mer inkluderande marknads processen som sociala medier erbjuder.
En ny värld av information ställer krav på företagets kommunikationsstrategi
En ny värld av information som flödar i helt nya banor
innebär stora möjligheter för dagens och morgondagens företag. Med lyhördhet kan
man nu få uppslag till produktutveckling och information om hur nöjda kunderna
är i realtid. Det innebär kundkrav på flexibilitet och snabba respons på
korrigerande och förbättrande aktivteter. Kundsegmentering måste genomföras på
ett allt följsammare sätt vilket leder till en nära kontakt mellan företaget
och dess konsumenter. Marknadsföring i dialogens tecken är ett vinnande koncept
för de företag som genomför en genomtänkt och snabb omställning att anpassa marknadskommunikationen till moderna och interaktiva
digitala kommunikationskanaler.
Kungsbacka kommun går före
En annan effektiv väg att nå fram till medborgare är
Kungsbacka kommuns nya
"invånardialog". För
att nå ut på ett nytt och "modernt sätt" har nu Facebook blivit den nya
plattformen.
Enligt de
ledande politikerna skall Kungsbackas invånare ska även framöver få säga
sitt i breda dialoger med kommunens beslutsfattare. Efter en försöksperiod blir
denna metod att fånga upp åsikter en permanent del av kommunens beslutsgång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar