onsdag 27 januari 2010

Sociala mediekanaler - Hot mot företagens etablerade sanningar?

Sedan några år tillbaka har jag lyft frågan kring potentialen av nya kommunikationskanaler via Internet. Efter genombrottet av webb 2.0 har spännande relationsvägar till kunder och användare öppnas.

På kort tid har gamla etablerade koncept hur marknadsföring och försäljning skall kommuniceras börjat ifrågasättas. Inte för att de inte fungerar längre .Utan för att de är mindre effektiva och mer kostnadskrävande än de nya och snabba digitala kanalerna.
Företag som tar till sig ny teknik får ökade möjligheter till kostnadseffektiv marknadsföring . Det finns många orsaker till varför verksamheter skall fundera över nyttan med digitala sociala mediekanaler . Men på grund av den relativt unga tekniken och därmed bristen på relevant dokumentation tvekar fortsatt flera etablerade, små som stora företag, att förverkliga sina önskemål om förändrad och kostnadseffektiv marknadskommunikation.

Nyligen publicerade undersökningar visar att företag är på väg att placera mer av sin marknadsbudget på digital marknadsföring. Trenden från USA som fortsatt dominerar händelseutvecklingen inom digital marknads & kommunikationsutveckling , är att företag lägger en allt större del av sin marknadsföringsbudget inom sociala nätvek.

Informationsflödet av erfarenheter kring betydelsen och effekten är omfattande. Tack vare att grundtanken i de social nätverken att dela med sig och göra information
tillgänglig fortsatt lever. Sprider sig artiklar och i vissa fall mer grundliga studier mycket snabbt vilket ökar insikten i vad och hur man skall förhålla sig till facebook , twitter , LinkedIn ,Youtube med mera.
I dagsläget upplever jag dock att många företagare känner sig tveksamma och osäkra och inte riktigt vet hur de ska använda de sociala medierna. En av utmaningarna ligger i att man måste våga släppa kontrollen och låta användarna styra innehållet. Det har många företagare svårt med idag.

Efter att jag tagit del av hur de etablerade PR företagen och organisationer beskriver hur företag i Sverige är beredda på att fullt ut genomföra en strategiförändring. Och på så sätt skapa en långsiktig och hållbar marknadskommunikation som inrymmer de nya öppna dialogformerna. Är det fortfarande många verksamheter som ger uttryck för sin osäkerhet och nyttan med förändrat synsätt.
Vinsterna kan enkelt beskrivas ligga i det gemensamma utbytet som skapas mellan målgrupperna och företaget. Däremot kan de sociala medierna likaväl bli en nackdel om man fortsatt använder sociala mediekanaler men tappar bort det sociala inslaget. Möjlighet till dialog och konversation. Sociala mediekanaler blir då ett hot mot företagens etablerade sanningar.

Företag var tvungen att tänka som en kund vilket innebär mycket lateralt tänkande. Vinsten blir en vitaliserad och framtidsorienterad verksamhet . Något som vi så väl behöver i dagens något dystra marknadsklimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar