onsdag 16 december 2009

Social media åstadkommer nya möjligheter att expandera

Företag och organisationer i Sverige ger en allt större uppmärksamhet hur social media kan förbättra marknadskommunikationen och varumärkesplacering. Hösten har bland annat präglats av kampanjen "rädda julen" . Över 14 000 personer var och är involverade i kampanjen. Det innebär att 2010 finns det ett stort antal ambassadörer för detta varumärke.

I tidigare artiklar har jag redovisat exempel från upplevelseindustrin med inriktning på resebolagen. Där ser vi en fortsatt expansion av nya filmer vilket involverar alla fans som ständigt delar med sig av nya intressanta upplevelser. Med hjälp av Facebook och Youtube skapar reseföretag en nära kontakt med sina engagerade drygt 2100 kunder.

Vi kan även se spännande utveckling inom communities . En som sticker ut rejält är Netdoktor.se . I höstas presenterade man sig på facebook och har i dag ca 400 medlemmar som är direkt tillgängliga via mail för olika former av information. Aktuell upplysning om olika frågor om sjukdomar med mera finns tillgänglig från hela vårdsektorn. Men även företag med intresse av vård & omsorgsfrågor ges utrymma att informera om sina produkter. Via bloggfunktionen kan man ta del av intressanta frågor och funderingar som omfattar i stort hela vårdsektorn. Med ca 16 000 inlägg från olika intressenter är det nog en av Sveriges mest tänkvärda plats för omvärldsbevakning och kundinformation.
Via deras WebbTv delges många intressanta tips och råd ut från experter inom flera olika medicinska områden.

En spännande nykomling inom denna typ av communities är meduniverse.se . Enligt deras hemsida tänkt att bli en unik plattform för läkare att utbyta erfarenheter med mera. Hur den kommer att utvecklas kommer vi att följa under 2010.

Under 2010 kommer vi med största sannolikhet användandet av "social media". Troligen sker det en snabb spridning i många företag och organisationer. Dessa kommer att överaska marknaden med kreativa lösningar som lockar kunder och intressenter till deras produkter och tjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar