torsdag 11 juni 2009

Vilken typ av företagare är Du - rädd eller orädd ?

I spåren av Piratpartiet och dess framgång i EU valet har även social media fått ytterligare fart på debattsidor och bland digitala infödingar. Det verkar som företrädarna för digital medieutveckling förutsätter att företag som har en website, vilket är nästan 100 % av dagens företag, förstår sammanhanget med att koppla ihop alla digitala kanaler till en gigantisk marknads & säljplattform. Inget är mer fel än detta antagande. Företag befinner sig på otroligt varierande kunskapsnivå vad gäller sociala medier vilket leder till en något förvirrad marknad med mycket olika värderingar.
Polarisering av värderingarna har inneburit att vi nu har två olika kategorier. Företag som antingen är för eller emot den öppenhet som sociala medier innebär/kräver. Några ser massor av möjligheter till dialog. Men det större flertalet är väldigt rädda för eventuella negativa kommentarer skall drabba deras verksamhet.
Många anser att det är en generationsfråga. Men rädslor är inte kopplade till någon ålder eller befattning. Rädslor får en otrolig näring i okunskap och förändringar . Det är förmodligen här vi skall söka efter förklaringar och skapa metoder som minskar polariseringen för eller emot.
Ett företags framgång bygger ofta på en eller flera eldsjälar engagemang i en idé som sedan utvecklas till produkter och framgångsrika företag. Detta faktum kan inget digitalt media förändra.
Men när det kommer till marknadsföring och försäljning måste nya metoder utvecklas som möter köparens behov av information och möjlighet till jämförelser av olika alternativ.
Det orädda företaget ställs inför nya och utmanande krav. Samordning med alla delar av företagets kommunikations plattform blir avgörande för att lyckas fullt ut. Skall man lyckas med satsningen och social medias möjligheter, måste samspel mellan flera aktörer inom och utanför företagets väggar vara transparent .
Det rädda företaget anser att transparens medför risker att negativ information kan spridas via digital media. Därför väljer man att avstå denna möjlighet. Marknadsföring och försäljning fortsätter i gammal trygga hjulspår och trycker ut sina erbjudanden via traditionella webbsidor.
Du som företagare väljer vilken typ av företag du vill fortsatt vara. Du tar ansvar för ditt företags framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar